Τετάρτη 23 Απριλίου 2014

Παύλος Βλάχος-Η Υποθαλάσσια ζεύξη της Λευκάδας

Η υποθαλάσσια ζεύξη από την σκοπιά ενός καθημερινά μετακινούμενου εργαζόμενου.

Του Παύλου Βλάχου.
Χημικού μηχανικού υποψήφιου περιφερειακού σύμβουλου με την ΑΝ.Α.Σ.Α. επικεφαλής Θεόδωρος Γαλιατσάτος


Σαν κάτοικος της Λευκάδας αλλά και σαν εργαζόμενος που επί δέκα και πλέον χρόνια χρησιμοποιώ καθημερινά το υποθαλάσσιο τούνελ Ακτίου Πρέβεζας θα ήθελα, συμβάλλοντας στον διάλογο που έχει ανοίξει για την υποθαλάσσια ζεύξη της Λευκάδας,  να παραθέσω τις σκέψεις και απόψεις μου.

Το υποθαλάσσιο τούνελ Ακτίου Πρέβεζας ξεκίνησε την λειτουργία του προ δεκαετίας περίπου και από τότε μέχρι σήμερα έχουν συμβεί τα παρακάτω πραγματικά γεγονότα:
Πριν την έναρξη λειτουργίας του τούνελ αυξήθηκαν χωρίς καμιά αιτιολογία  κατακόρυφα τα ναύλα του τότε λειτουργούντος φεριμπόουτ  ώστε να φθάσουν τα τρία ευρώ και άρα και το αντίτιμο των διοδίων να καθορισθεί στα τρία ευρώ. Ένα αντίτιμο που παραμένει σταθερό μέχρι σήμερα επειδή ήταν υπερβολικό από την αρχή και παραμένει μέχρι σήμερα υπερβολικό.
Η τότε δημοτική αρχή της Πρέβεζας επικέντρωσε το ενδιαφέρον της στην είσπραξη ποσοστού επί των εισπράξεων των διοδίων και μετά την αρνητική εξέλιξη ουδόλως ενδιαφέρθηκε για τα προκύπτοντα προβλήματα.
Οι καθημερινά διερχόμενοι για να εργασθούν από και προς την Πρέβεζα επιβαρύνθηκαν υπέρμετρα αφού έπρεπε να καταβάλουν αντίτιμο έξι ευρώ καθημερινά  αντί των 0,6 ευρώ που κατέβαλαν όταν περνούσαν με το φεριμπόουτ χωρίς αυτοκίνητο.
Οι κατοικούντες μόνιμα στο Άκτιο και τις γύρω περιοχές επιβαρύνθηκαν υπέρμετρα από την καταβολή διοδίων αφού έπρεπε να πληρώνουν κάθε μετακίνησή τους προς Πρέβεζα (π.χ. για φροντιστήρια των παιδιών τους για επίσκεψη σε γιατρούς κ.λ.π.). αντίστοιχη ήταν η επιβάρυνση για τους κατοίκους της Πρέβεζας που έπρεπε να μετακινηθούν προς το Άκτιο  (π. χ. για να καλλιεργήσουν τα κτήματά τους, να μεταφέρουν κόσμο από το αεροδρόμιο με ταξί κ.λ.π.).
Η έκπτωση 50% που δόθηκε στην αρχή στους καθημερινά διερχόμενους καταργήθηκε σε λίγο χωρίς καμιά δικαιολογία και παρά τις δυναμικές μας κινητοποιήσεις δεν ξαναδόθηκε ποτέ.
Από τα χρήματα που συλλέγονται από τα διόδια ούτε ένα ευρώ δεν έχει επενδυθεί για βελτίωση του παρακείμενου οδικού δικτύου που σήμερα έχει καταντήσει καρμανιόλα.
Οι δημότες-μόνιμοι κάτοικοι  της Πρέβεζας που θέλησαν να κινηθούν δικαστικά διεκδικώντας για αυτούς την μη καταβολή διοδίων δεν το έκαναν , αφού αυτό αντιβαίνει στην ισονομία των πολιτών και θα ήταν χαμένη υπόθεση.

Και ενώ αυτά και πολλά άλλα είναι πραγματικά γεγονότα που αφορούν το τούνελ της Πρέβεζας έχει ανοίξει δημόσιος διάλογος για το τούνελ της Λευκάδας. Ένα τούνελ που έχει δρομολογηθεί να δημοπρατηθεί στα μέσα Μαΐου  με σύμβαση παραχώρησης σε ιδιώτες (ΣΔΙΤ). Ένα τούνελ που θα αναπτύξει, όπως μας λένε, την Λευκάδα αφού θα λύσει χρόνια κυκλοφοριακά προβλήματα και ταυτόχρονα θα αυξήσει την τουριστική μας κίνηση λόγω ευκολότερης πρόσβασης.
Φυσικά εύλογα και πολλά τα ερωτήματα και οι απορίες.
•    Γιατί το έργο να έχει την μορφή της υποθαλάσσιας ζεύξης το οποίο ανεβάζει κατακόρυφα το κόστος του; Μετά από ποια δεδομένα και μελέτη αποφασίσθηκε η μορφή του; Το μεγάλο κόστος του έργου, περίπου 80 εκατομμύρια, που προκύπτει όταν αυτό κατασκευασθεί σαν υποθαλάσσιο τούνελ, είναι και το άλλοθι για να παραχωρηθεί το έργο σε ιδιώτες αφού σύμφωνα με τους προωθούντες το έργο το δημόσιο δεν μπορεί να καταβάλει αυτό το τίμημα.
•    Το έργο θα δημοπρατηθεί σαν μελέτη –κατασκευή- παραχώρηση εκμετάλλευσης (ΣΔΙΤ). Αυτός ο τρόπος δημοπράτησης δείχνει ότι δεν έχουν διερευνηθεί-μελετηθεί άλλες τεχνικά εφικτές λύσεις αλλά  η κατασκευή υποθαλάσσιας ζεύξης είναι μια απόφαση που δεν στηρίζεται σε μελέτες.
•    Ποια είναι η άποψη του τεχνικού επιμελητηρίου για το έργο;
•    Θα μπορούσα να προσθέσω και πολλά άλλα ερωτήματα.

Κατά την γνώμη μου πρέπει να μελετηθούν  εναλλακτικές λύσεις κατασκευής με πολύ μικρότερο κόστος. Τέτοιες λύσεις κατά την άποψή μου αλλά και κατά την άποψη πολλών συμπολιτών μου υπάρχουν πολλές. Επειδή όμως μπορεί να είναι και λαϊκισμός η έκθεση απόψεων για το θέμα χωρίς τεχνική τεκμηρίωση, πιστεύω ότι οι όποιες λύσεις  θα πρέπει να μελετηθούν τεχνικά και μέσα από διάλογο όλων των φορέων της Λευκάδας να προκύψει η βέλτιστη λύση για τους Λευκαδίτες. Πολλές βέβαια από αυτές τις  λύσεις  που θα μπορούσαν να προταθούν) έχουν το «μειονέκτημα» του μικρού κόστους κατασκευής που αυτόματα συνεπάγεται αποκλεισμό εκμετάλλευσης του έργου από ιδιώτες, αφού το έργο μπορεί να γίνει με δημόσια κονδύλια, αλλά και (το κυριότερο κατά την γνώμη μου) την μη κατασκευή ιδιωτικής μαρίνας πολυτελών σκαφών στην θέση Αβλέμονας που απαιτούν οι ιδιώτες σαν προίκα προκειμένου να κατασκευάσουν την υποθαλάσσια ζεύξη.

Τα τελευταία χρόνια οι κυβερνώντες με τις επιλογές τους διέλυσαν και διαλύουν τον δημόσιο τομέα, καθιστώντας τον φτωχό συγγενή και υπηρέτη των μεγάλων ιδιωτικών συμφερόντων που πρέπει να υπηρετεί με ευλάβεια και χωρίς εποπτεία και έλεγχο. Αφού οι ίδιοι απαξίωσαν τις Υπηρεσίες του δημοσίου ανεχόμενοι και πολλές φορές υποθάλποντας φαινόμενα διαφθοράς, αφού εν τέλει είχαν σαν στρατηγική επιλογή την διάλυση του δημοσίου τομέα σήμερα μετά από όλα αυτά προσπαθούν να περάσουν στο DNA μας ότι οποιασδήποτε μορφής ανάπτυξη νοείται μόνο όταν αυτή συνδέεται αποκλειστικά και μόνο με μεγάλα ιδιωτικό συμφέροντα. Προσπαθούν να μας πείσουν ότι το δημόσιο δεν είναι σε θέση να παράξει κανενός είδους έργο γιατί  είναι γραφειοκρατικό, διεφθαρμένο ,ανελαστικό και δεν ξέρω τι άλλο. Έτσι στα πλαίσια αυτά και σε αυτή τη λογική  μας προβάλουν το επιχείρημα ότι η μόνη λύση για την σύνδεση της Λευκάδας  με την ξηρά είναι η υποθαλάσσια ζεύξη που φυσικά πρέπει να γίνει μέσω σύμβασης παραχώρησης σε ιδιωτικά συμφέροντα (ΣΔΙΤ).
Ξεχνούν βέβαια να μας πουν ότι σε συμβάσεις τέτοιου είδους οι πολίτες τελικά (σε βάθος χρόνου) πληρώνουν στον ιδιώτη πέντε και δέκα φορές το κόστος κατασκευής του έργου και αυτό γίνεται είτε με την μορφή διοδίων (όπως προβλέπεται να γίνει εδώ και γίνεται από χρόνια στους εθνικούς δρόμους)) είτε με διάφορες άλλες μορφές (π.χ. ενοικίασης του κατασκευασμένου  έργου από το δημόσιο κ. α.).
Θέλουν να ξεχνούν  ότι οι ιδιώτες έχουν σκοπό μόνο το κέρδος και δεν είναι φιλανθρωπικά ιδρύματα.
Ξεχνούν να μας πουν ότι το έργο της ζεύξης  είχε δρομολογηθεί να είναι δημόσιο από την αρχή  και ότι τον τελευταίο καιρό προέκυψε η ιδέα της κατασκευής μέσω ΣΔΙΤ.

Το έργο της ζεύξης ή η οποιαδήποτε εναλλακτική λύση   δεν μπορεί παρά να είναι δημόσιο, να κατασκευασθεί με το ελάχιστο κόστος και να έχει σαν σκοπό την εξυπηρέτηση του κόσμου (κατοίκων και μη κατοίκων της Λευκάδας)χωρίς καμιά οικονομική επιβάρυνση.
Στα πλαίσια του δημόσιου διαλόγου αλλά και προκειμένου να σχηματίσουμε άποψη σαν πολίτες  για το θέμα πιστεύω ότι όλοι οι συνδυασμοί (δημοτικοί και περιφερειακοί) που μετέχουν στις εκλογές του Μάιου θα πρέπει:
•    Nα τοποθετηθούν ξεκάθαρα αν επιθυμούν και με ποιο τρόπο την κατασκευή του έργου.
•    Nα μας ενημερώσουν αν επιθυμούν   να γίνει η προγραμματισμένη για το Μάιο δημοπρασία του έργου. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου